fredag 9 mars 2012

Plastpåsar....


Jag har alltid med mig en tygkasse när jag handlar, och om jag behöver plastpåsar i min papperskorg har jag dessa biologiskt nedbrytbara. Jag ser ingen anledning till varför jag, eller någon annan för den delen, någonsin skulle behöva köpa eller få en plastpåse i en mataffär eller affär igen. Plastpåsarna folk tar med sig hem från mataffärer är en ekologisk katastrof. I bara USA varje år produceras 88 miljarder plastpåsar. Dessa plastpåsar kan blåsa hela vägen till Sao Paulo eller New Delhi, då de på vägen fastnar i saker och dödar djur som äter eller fastnar i dem. Den största faran är att de tar mellan 500 och 1000 år att brytas ned. Papperspåsar är inte mycket bättre, EPA uppskattar att det krävs mer energi och förgiftar mer vatten att välja papperspåsarna framför plastpåsarna. Så hur svårt kan det vara? Köp en tygkasse och ha med den när du handlar, du gör din plånbok, miljön och djuren en stor tjänst.

1 kommentar:

  1. Ett enkelt sätt att göra något för miljön!Indien har förbjudit alla plastpåsar i affärer liksom många andra länder i världen... men vi måste inte vänta på att det skall komma en lag .... det borde räcka med att vi vet vilka konsekvenser plastpåsar får för miljön för att vi skall sluta använda dem!
    Det finns massor med snygga tygpåsar...

    SvaraRadera