fredag 9 mars 2012

Päls och läder

Förr har jag inte riktigt tagit ställning till päls och läder, antagligen för att jag inte velat läsa mer om det för egoistiska skäl, men det går inte att undvika sanningen för alltid, jag har kunnat ha päls och läder förr utan större problem. Jag har såklart alltid fattat och vetat att det är väldigt dåligt men undvikt att tänka på det. Hursomhelst så blir jag mer och mer miljö - och djurvänlig varje dag så jag tänker inte blunda mer. Vi har 75 minkfarmar kvar i Sverige. 1/5 av dessa undersöktes av djurrättsalliansen för att se hur de sköter sig. Trots striktare regler fann de många allvarliga problem. Vanligast är bitskador, men också självstympning och dödlighet pga svält, infektioner och sjukdomar. 250 000 minkvalpar kan dö i förtid per år i Sverige, på många av farmarna har sådana kadaver lämnats bland syskonen, med kannibalism som följd. Enligt lag ska minkarna ha leksaker i bur, men det hittade inspektörerna bara på en enda farm. Pälsindustrin är, ursäkta språket, men för jävla vidrig, alldeles för vidrig för att jag ska kunna stödja det genom att köpa deras slutprodukter. Jag har några pälsplagg och en hel del läderskor med mer, jag tänker bära det jag har men absolut inte köpa något nytt, särskilt inte päls. Fy fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar